menusearch
رادیو افق کوروش

وضعیت قرمز بورس تا کی ادامه دارد؟

اینستاگرام رادیو افق کوروش
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۹:۳۲:۹
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۹/۵/۲۶ یکشنبه
(0)
(0)
وضعیت قرمز بورس تا کی ادامه دارد؟
وضعیت قرمز بورس تا کی ادامه دارد؟

در حالی که روز گذشته بازار سهام در ریزش شاخص رکوردشکنی کرد امروز نیز در ۲ ساعت اولیه بازار حدود ۳ درصد ریزش داشته است. اما ریزش بازار تا کی ادامه دارد؟ دلایل این ریزش چیست؟


به گزارش رادیو افق کوروش به نقل از تجارت نیوز ، محمد اصولیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت نیوز در رابطه با دلایل ادامه دار شدن سیر نزولی شاخص بازار سهام گفت:

به نظر میرسد در افراد کم تجربه هیجان خرید سهام به هیجان فروش سهام تبدیل شده است، از آنجایی که این افراد در ماههای گذشته در خرید سهام شدت زیادی داشتند همان عکس العمل را در کاهش بازار نشان میدهند و به همین دلیل صفهای فروش در بازار سهام شکل میگیرند.

 

وی افزود: بخشی از این سیر نزولی به دلیل اصلاح بازار است که یک فرایند طبیعی است، اما اینکه نهادهای حقوقی صفهای فروش را جمع میکنند اما همان روز یا روز کاری بعد دوباره صف فروش شکل میگیرد نشان از هیجانی برخورد کردن برخی از سهامداران است، همچنین سازمان سهام موجود در صندقها را از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش دادند که نباید این اتفاق میافتاد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در هر صورت بازار هیجانات را پشت سر خواهد گذاشت اما به نظر من بهتر است که نهادها و شرکتهای حقوقی وارد عمل شوند و به نوعی صفهای فروش را جمع کنند.

 

محمد اصولیان در رابطه با تاثیر فروش سهام عدالت بر بازار گفت: سهام عدالت به دلیل زیاد کردن عرضه آن بر بازار تاثیر گذار است اما از طرفی هم حق سهامداران است که سهامشان را بفروشند، زیرا شرایط اقتصادی چندان مطلوب نیست و سهام عدالت دارایی مردم در بورس است، اما اگر نهادهای حقوقی جلوی هیجانات را بگیرند میتوانند سهام عدالت را به شیوه بهتری به فروش برسانند. حداقل کارگزاریها فقط به علت نقد کردن سهام آن را در ضریب منفی به فروش نرسانند تا اثرش در بازار تایین کننده نباشد.

وی در رابطه با دو شیفته شدن معاملات از فردا افزود: به نظر نمیرسد دو شیفته شدن معاملات تاثیری در ریزش شاخص بورس داشته باشد، هسته معاملات پاسخگوی بار معاملات نیست و به این علت قرار است معاملات بازار سهام به دو شیفت تقسیم شود.

وی در رابطه با اینکه تا چه زمانی سیر نزولی ادامهدار است؟ گفت: تا زمانی که سهامداران تحت تاثیر هیجانات باشند این اتفاقات ادامهدار خواهد بود. تا زمانی که نهادهای حقوقی به صورت منسجم وارد عمل شوند این وضعیت ادامه دارد که البته انتظار میرود نهادهای حقوقی که همیشه حامی بازار بودند وارد عمل شوند و بازار سهام را حمایت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سهامداری که بنا به رفتار هیجانی و با اندکی ضرر از بورس خارج میشود، اگر بعدها بخواهد وارد بورس شود دیگر سهام به قیمت قبل نخواهند بود و سهامدار ضرر زیادی را متحمل میشود و این موضوع برای افرادی که تمام سرمایه خود را به سودای سود زیاد در بورس سرمایه گذاری کردند بسیار اهمیت دارد.