menusearch
رادیو افق کوروش

همه ی آنچه که باید در باره مجامع شرکتهای بورسی بدانید .

اینستاگرام رادیو افق کوروش
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۳:۶
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۹/۶/۱۷ دوشنبه
(1)
(0)
همه ی آنچه که باید در باره مجامع شرکتهای بورسی بدانید .
همه ی آنچه که باید در باره مجامع شرکتهای بورسی بدانید .

رادیو افق کوروش -همیشه مجامع شرکتهای بورسی برای سرمایه گذاران تازه وارد به بورس ابهاماتی را به همراه دارند. سهامداران تازه کار باید برای به دست آوردن اطلاعات درباره مجامع شرکتها منابع مختلف را زیرورو کنند تا شاید چیزی دستگیرشان شود. زمانی که فصل مجامع شرکتها فرا میرسد سهامداران تازه وارد به بورس که تجربه شرکت در مجامع را ندارند با ابهامات زیادی مثل وضعیت نماد در هنگام مجمع، وضعیت قیمت سهم قبل و بعد از مجمع، اتفاقاتی که در مجامع میافتد و غیره مواجه میشوند. حتی تفاوت مجمع عمومی عادی و فوق العاده نیز برای بسیاری از عزیزان جای سوال دارد.


اگر بخواهیم یک تعریف مختصر و ساده از مجمع داشته باشیم میتوانیم این گونه بگوییم که به هر گونه گردهمایی سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی که به منظور تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری در خصوص فعالیتهای آن شکل میگیرد، مجمع گفته میشود. شرکت در این مجمعها برای سهامداران و شرکت، منافعی را در بر دارد.


شرکتها چند نوع مجمع دارند؟


مجمع عمومی عادی سالیانه
مجمع عمومی سالانه (به انگلیسی: annual general meeting) جلسه ای است، که باید سالی یک بار، در مواقعی که در اساسنامه پیش بینی شده است، برای رسیدگی به ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات شرکت و صورتحساب دوره عملکرد سالیانه شرکت و رسیدگی به گزارش مدیران، اعضای هیئت مدیره بازرسان و سایر امور مربوط به حسابهای سال مالی تشکیل شود.

 

طبق قانون تجارت ایران شرکتهای سهامی موظف هستند که مجمع عمومی عادی سالیانه خود را حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالیشان برگزار کنند. در نتیجه از آنجایی که سال مالی اکثر شرکتهای بورسی پایان اسفند ماه است، اکثر مجامع شرکتها نیز در خرداد و تیر ماه برگزار میشوند.

 

مجمع عمومی فوق العاده
نحوه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نیز تقریبا شبیه به مجمع عمومی عادی است با این تفاوت که در آن موضوعهایی مانند تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت یا حتی انحلال شرکت مورد تصمیم گیری قرار میگیرد.


چگونه سهامداران از تشکیل مجمع ها با خبر میشوند؟
معمولا ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع، صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده شرکت به همراه کلیه یادداشتهای پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع از طریق سایت کدال (codal.ir) در اختیار سهامداران قرار میگیرد تا با خاطری آسوده در مورد شرکت کردن یا غیبت در این جلسه، تصمیم گیری کنند. علاوه بر این، جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز قبل از برگزاری مجمع در سامانه کدال اطلاع رسانی میشود.

 

ضمنا شرکتها موظف هستند که زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستورجلسه مجامع عمومی خود را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع افشا کنند که این اطلاعات نیز در سایت کدال، روزنامه رسمی شرکت و همچنین سایت اینترنتی شرکت اطلاع رسانی میشود. هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع شرکت سهامدار باشد، میتواند در مجمع شرکت کند.

 

نکته های مهم در مورد مجمع شرکتها
معمولا ۲ روز کاری قبل از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن در تابلوی بورس متوقف خواهد و دیگر قابل معامله نخواهد بود. پس اگر قصد ندارید تا در جلسه مجمع شرکت کنید باید سهام خود را قبل از آن بفروشید.
تصمیماتی که در مجامع شرکتهای بورسی گرفته خواهد شد از قبیل تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، مشمول تمام افرادی که در این تاریخ سهامدار شرکت هستند خواهد شد.
۲ روز بعد از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی خواهد شد. همانطور که گفته شد تصمیماتی که در مجمع گرفته میشود مشمول افرادی خواهد شد که در تاریخ برگزاری مجمع، سهامدار شرکت بودهاند. پس اگر شما بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را بفروشید همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده است.

 

اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را روشنتر کنیم. تصور کنید که شرکت در مجمع خود ۱۰۰ تومان سود نقدی تصویب میکند و شما نیز روز بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را به فرد دیگری میفروشید. این ۱۰۰ تومان سود در هر زمانی که پرداخت شود متعلق به شما خواهد بود نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریداری کرده است.


اگر در مجامع شرکتهای بورسی، سود نقدی تصویب شود، معمولا در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کسر میشود و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی برابر خواهد بود با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع. ممکن است این قیمت به دلیل عرضه و تقاضا در زمان بازگشایی متفاوت با فرمولی که گفته شده باشد.


طبق قانون تجارت، شرکتها تا ۸ ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع فرصت دارند که سود نقدی را بین سهامداران توزیع کنند. برخی شرکتها خیلی زود سود نقدی را بین سهامداران تقسیم میکنند و برخی دیگر تا آخرین مهلتی که دارند این سود را پرداخت نمیکنند. پس باید دقت داشته باشید که قبل از برگزاری مجمع آگهی زمانبندی پرداخت سود را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید در مورد شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری کنید.


اگر سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکتهای بورسی شامل شما شود و در تاریخ معین شده آن را از شرکت دریافت نکنید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار هستید؛ حتی اگر چند سال بعد هم به شرکت مراجعه کنید میتوانید آن سود را دریافت کنید.