menusearch
رادیو افق کوروش

عوامل موثر در انتخاب محل فروشگاه

اینستاگرام رادیو افق کوروش
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۵:۴۲:۳۹
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۹/۶/۱۰ دوشنبه
(0)
(0)
عوامل موثر در انتخاب محل فروشگاه
عوامل موثر در انتخاب محل فروشگاه

رادیو افق کوروش - مکانی را که برای شروع کار فروشگاه خود انتخاب می کنید، تاثیر بسزایی بر روی همه ی امور مربوط به فروشگاه خواهد داشت.

تفاوت بین انتخاب یک مکان غلط و یک مکان صحیح می تواند دقیقا تفاوت بین شکست و موفقیت باشد. در انتخاب محل فروشگاه، آگاهی از مشتریان، تجسم درست از شکل فروشگاه، تعیین نوع محصول، میزان فضای لازم برای انبار، دفتر اداری و پارکینگ مهم است. در زیر به عوامل مهمی که در تعیین محل فروشگاه تاثیر دارند،اشاره می کنیم:

۱- نوع کالا
عرضه ی برخی از کالاها در مکانهای خاصی امکانپذیر است. برخی ازمغازه ها حتما باید از لحاظ جغرافیایی در جایی خاص قرار بگیرند. نزدیکی و دوری از رقبا، میزان سهولت دسترسی مشتریان به فروشگاه، شلوغی یا خلوتی محل، اصلی یا فرعی بودن خیابان، قرار گرفتن در مراکز خرید، همه و هکه به نوع کالایی که در یک فروشگاه عرضه می شود بستگی دارد.

۲- جمعیت منطقه و نوع مشتریان ساکن در آن
پیش از انتخاب شهر،استان یا محله برای راه اندازی یک فروشگاه، باید روی آن منطقه تحقیقات کافی انجام داد و در مورد بافت جمعیتی منطقه اطلاعات دقیق کسب کرد. تنوع سنی، سطح درآمد، بافت فرهنگی منطقه و علائق مشتریان در موفقیت کسب و کار ما اهمیت دارند.

۳- دسترسی، در معرض دید بودن، رفت و آمد
یک محل شلوغ و پررفت و آمد نشانه ی این نیست که در آن منطقه الزاما خریداران زیادی وجود دارد. حتی ممکن است در یک منطقه ی شلوغ خریداران زیادی وجود داشته باشد، اما به دلیل عدم امکان توقف در نزدیکی فروشگاه، دسترسی مشتریان با مشکل مواجه شود.

۴- عقد قرار داد، یافتن مکان
در بستن قرار دا اجاره ی محل حتما با افراد مطلع-ترجیحا یک وکیل- مشورت کنید. در خرید ساختمان فروشگاه حتما تحقیق کنید که آیا در طرح نوسازی شهرداری قرار می گیرد یا خیر.

۵- رقبا و همسایگان
به دقت به بررسی کسب و کارهایی بپردازید که در مجاورت محلی که شما در نظر گرفته اید، قرار گرفته اند. این کسب و کارها هم می توانند برای کار شما سودمند باشند و هم می توانند به کسب و کار شما لطمه بزنند.

۶- هزینه های مربوط به مکان فروشگاه
در کنار هزینه ی اجاره بها، هزینه های مربوط به ساختمان را نیز مثل هزینه ی نگهداری ساختمان و تاسیسات، فضای سبز، شارژ ساختمان، هزینه ی تعمیرات و رنگ آمیزی با تغییر دکوراسیون، هزینه های بازار یابی اضافه برای جلب مشتری، و…در برآورد هزینه های خود در نظر بگیرید.

۷- عوامل شخصی
محدودیتهای شخصی خود را مثل محدودیتهای مالی،و دوری و نزدیکی محل سکونت خود به محل فروشگاه بررسی کنید.