menusearch
رادیو افق کوروش

شما جزء کدام دسته از مشتریان فروشگاه ها هستید؟

اینستاگرام رادیو افق کوروش
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۹:۲۶
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۹/۳/۲۵ یکشنبه
(1)
(0)
شما جزء کدام دسته از مشتریان فروشگاه ها هستید؟
شما جزء کدام دسته از مشتریان فروشگاه ها هستید؟

تمرکز بر روی بهترین مشتریان باعث می شود که میزان فروش ما را بالا ببرد. معمولا بهترین مشتریان ما تنها ۲۰ درصد آنها هستند. برای درک بهتر این موضوع لازم است که انواع مشتریان را بشناسیم.

مشتریان را به طور کلی می توان به پنج گروه عمده تقسیم کرد:

 

۱- مشتریان وفادار: که معمولا فقط ۲۰ درصد مشتریان ما هستند اما باعث تحقق بیش از ۵۰ درصد فروش ما می شوند این گروه از مشتریان باید مخاطب اصلی مکاتبات ، تماسهای تلفنی و ارسال ایمیل ما به طور دائم باشند چرا که این گروه از مشتریان هستند که می توانند بر خرید های ما و تصمیم گیریهای تجاری ما تاثیر مستقیم داشته باشند.

هیچ چیز به اندازه ی اهمیت و ارزش قائل شدن ما برای آنها نمی تواند حس بهتری به مشتریان وفادار بدهد. هرچه بیشتر به آنها بها بدهیم ، آنها هم ما را به دیگران بیشتر توصیه می کنند. آیا چیزی بهتر از این وجود دارد؟

 

۲- مشتریان تفریحی: که اقلام خاصی را در فهرست خرید خود ندارند و فقط به خاطر تفریح می آیند و آن چیزهایی را می خرند که به نظر در آن موقع خوب می آیند.

سرویس دهی به این گروه از مشتریان خیلی لذت بخش است چرا که به توصیه های ما با علاقه و توجه عکس العمل نشان می دهند.

 

۳- مشتریان علاقه مند به تخفیف: آنها به طور مکرر از ما خرید می کنند اما تصمیم گیری آنها برای خرید بستگی به میزان کاهش قیمت دارد .

این گروه با اینکه در برخی از مواقع سود مجموعه را بال می برند اما همیشه احتمال برگرداندن اجناس از سوی آنها و مراجعه ی آنها به رقبا وجود دارد.

 

۴- مشتریان نیاز گرا : آنها از خرید خود قصد خاصی دارند و برای خرید اقلام خاصی خرید می روند. این دسته از مشتریان به محض قدم گذاشتن در فروشگاه، به دنبال کالاهای مورد نیاز خود می گردند که اگر آنها را نیابند، به سرعت فروشگاه را ترک می کنند.

 

۵- مشتریان سرگردان : آنها نه نیازی خاصی دارند و نه تمایل خاصی برای مراجعه به فروشگاه و در واقع به دنبال کسب تجربه و مناسبات اجتماعی هستند.

برای اکثر خرده فروشان این دسته از مشتریان بزرگترین گروه را تشکیل می دهند اما کمترین درصد فروش به آنها تعلق دارد. در مورد آنها کارزیادی نمی توان کرد چرا که بیشتر این موقعیت فروشگاه شما است که آنها را به طرف شما می کشاند.