menusearch
رادیو افق کوروش

سرمایه‌گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟

اینستاگرام رادیو افق کوروش
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۵:۴۱
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۹/۵/۲۳ پنج شنبه
(0)
(0)
سرمایه‌گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟
سرمایه‌گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟

دو اقتصاددان در نشستی آنلاین به تحلیل بازار سرمایه پرداختند و پیشنهادهایی برای بهتر شدن این بازار ارائه کردند تا عملکرد بهتری داشته باشد و دچار افت نشود.


به گزارش رادیو افق کوروش به نقل از تجارت نیوز ، در هفته اخیر انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف نشستی را با موضوع بازار سرمایه به صورت آنلاین برگزار کردند که در آن حسین عبده تبریزی و پویا ناظران، اقتصاددان به تحلیل این بازار مالی پرداختند.

 

پویا ناظران در ابتدای اظهارات خود به مشکلات بلندمدت و سپس کوتاه مدت اشاره کرد که نرخ بهره واقعی منفی، تضمین تلویحی زیان سرمایه گذاران توسط دولت و دامنه نوسان از جمله مشکلات کوتاه مدت بورس است.

وی در این خصوص توضیح داد: نرخ بهره واقعی بیشتر از نقدینگی روی بازار سرمایه تاثیر دارد، وقتی نرخ بهره واقعی منفی است اتفاقات یک سال اخیر در بورس رخ میدهد. از فروردین ماه امسال نیز دولت برای سرمایه گذاران بورسی تضمین تلویحی داده، یعنی منافعش برای سرمایه گذار است ولی زیانش را جامعه میدهد. فاکتور دیگر، دامنه نوسان است. هیجانات روانی و رشد نقدینگی نسبت به فاکتورهای ذکرشده تاثیر زیادی ندارد. رشد نقدینگی از این لحاظ که میتواند انتظارات تورمی را در بلندمدت ایجاد کند میتواند باعث رشد بازار سرمایه شود.

 

به گفته وی، مشکلات بلندمدت بورس شامل پرهزینه بودن بازار اولیه و غیررقابتی بودن بازار ثانویه است، همچنین بازار بدهی شرکتی، بازار بدهی دولتی و بازار اوراق مشتقه به صورت عملی وجود ندارد.

 

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان نیز به تحلیل بازار سرمایه پرداخت.

وی در خصوص مشکلات بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی بازار سرمایه در راستای منافع ملی نیست و در خدمت تورم است. این بازار باعث شده تورم و نقدینگی بیشتر شود و انتظارات تورمی خیلی بیشتر از تورم است. حدود پنج میلیون نفر از فروردین ماه وارد بورس شدهاند و میانگین سرمایه شان ۱۵ میلیون تومان است که دولت ضمانت تلویحی داده و از آن حمایت میکند که این جریان ادامهدار است. از دید اقتصاد کلان بازار سرمایه در خدمت اقتصاد کشور نیست و در خدمت تورم است.

 

تاثیر بازار سرمایه بر دیگر بازارها
حسین عبده تبریزی در خصوص تاثیر رشد بازار سرمایه بر دیگر بازارها عنوان کرد: در شرایط تورمی انتظارات تورمی و سفته بازی بیشتر میشود. در اقتصاد سیاسی ما نوعی از ضمانت تلویحی وجود دارد. از سوی دیگر این ضمانت تلویحی تاثیر خودش را روی بازارهای دیگر گذاشته مثلا الان در بخش مسکن بیشتر به دنبال ودیعه هستند که این پول را وارد بورس کنند. همه ما از پول فرار میکنیم و این موضوع قراردادهای پول و خریدوفروش را بهم می ریزد.

 

ناظران نیز در این باره معتقد است در مورد داراییهای مالی فاکتورهای مهم نرخ بهره واقعی و نرخ رشد است که نرخ بهره واقعی منفی شده و داراییها وارد بورس شده است. رشد ارزش کالا و خدمات منعکس کننده کاهش ارزش پول است اما بین دارایی مالی یک رابطه ای است که اگر بورس رشد کند خودش را در بازارهای دیگر نیز نشان می دهد.

 

وی در واکنش به این نگرانی که اگر ارزش بورس در ماههای آینده نصف شود، دیگر بازارها رشد نمیکند، گفت: من این پیش بینی را ندارم اما با یک تاخیر هم جهت میشوند.


چند پیشنهاد برای بهبود بورس
به گفته حسین عبده تبریزی، در شرایط فعلی بانک مرکزی تلاشهایی میکند اما سیاستهای اقتصادی ناقص اجرا میشود. یکی از مشکلات این است که بخشی از رشد بورس در نقدینگی است.

وی برای بهبود بازار سرمایه پیشنهادهایی را مطرح کرد که از نظر وی برداشتن دامنه نوسان اتفاق مثبتی است و مهمترین پیشنهادش افزایش حجم سرمایه گذاری در قالب سبدگردانی و صندوقهاست که میتواند خیلی تاثیرگذار باشد.

آنطور که عبده تبریزی توضیح میدهد، سرمایه گذاران خرد نمیتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند، ولی وقتی صندوقها وارد مجمع میشوند، میتوانند حرف بزنند و تاثیرگذار باشند. همچنین صدور مجوزهای بیشتر برای صندوقهای پروژه در بورس میتواند فشار را از روی شاخص بردارد. همچنین از معاملات اوراق وام نیز میتوان برای بازار سرمایه استفاده کرد.

 

اما ناظران روی این موضوع تاکید کرد که مشکل ما چالشهای اقتصادی نیست، بلکه مزمن شدن چالشهای اقتصادی است. ریشه چالش اقتصادی در سیاست گذاری اشتباه و ریشه چالشهای اقتصادی مزمن در حکمرانی اقتصادی ناکارآمد است. چالشها مزمن شده و سالهاست حکمرانی اقتصادی نادرست است. یعنی توان تشخیص سیاست اقتصادی درست از بین سیاستهای متعدد ندارند، اگر هم تصمیم درست باشد توان اجرای آن را ندارند. وقتی هم که جلو میرود ناقص اجرا میشود.

 

آیا طرح پیش فروش نفت آثار تورمی دارد؟
عبده تبریزی همچنین در واکنش به طرح جدید دولت و در پاسخ به این سوال که آیا سیاستهای دولتی با پیش فروش نفت و مالیات منجر به تورم میشود؟ گفت: این موضوع موجب دلاریزه شدن اقتصاد میشود که حکومت از آن طی این سالها دوری کرده است. اگر دولت مجبور شود این کار را کند تا کسری بودجه را تامین کند، آثار تورمی آن از این که سراغ بانک مرکزی برود کمتر است.

فروشگاه افق کوروش ، سهام افق کوروش ، افق کوروش تهران ، استخدام افق کوروش ، سایت افق کوروش ، ثبت کد قرعه کشی افق کوروش ، کد تخفیف افق کوروش ، افق کوروش سهام ، بورس افق کوروش ، سهام یاب افق کوروش ، قیمت سهام افق کوروش ، تخفیف افق کوروش ، نمایندگی افق کوروش ، خرید اینترنتی افق کوروش ، فروشگاه اینترنتی افق کوروش ، شرایط نمایندگی افق کوروش ، تخفیفات افق کوروش ، قرعه کشی افق کوروش ، اخذ نمایندگی افق کوروش ، دانلود اپلیکیشن افق کوروش ، افق کوروش ، فروشگاه آنلاین ، htr ; ، v ، a ، مجریران 02128428291 ، امیر خسرو فخریان ، مدیر عامل فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش ، رادیو افق کوروش ، میلاد حسن زاده ، سرمایه‌گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟ ، تحلیل بازار سرمایه ، حسین عبده تبریزی ، پویا ناظران ، بازار ثانویه ، تاثیر بازار سرمایه بر دیگر بازارها ، چند پیشنهاد برای بهبود بورس ، آیا طرح پیش فروش نفت آثار تورمی دارد؟ ، دلاریزه شدن اقتصاد ، پیش فروش نفت ، مالیات منجر به تورم ، کسری بودجه ، چالشهای اقتصادی ، معاملات اوراق وام ، سبدگردانی ، افزایش حجم سرمایه گذاری ، اقتصاد کلان ،