menusearch
رادیو افق کوروش

سابقه تاسیس فروشگاه های زنجیره ای

اینستاگرام رادیو افق کوروش
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۶:۶
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۸/۸/۶ دوشنبه
(4)
(0)
سابقه تاسیس فروشگاه های زنجیره ای
سابقه تاسیس فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه های زنجیره ای

گذشته، حال، آینده

 

رادیو افق کوروش -موضوع فروشگاههای زنجیرهای و مساله توزیع، چند سالی است که با توسعه فروشگاههایی از قبیل افق کوروش، جانبو، سون، هایپراستار، هایپرمی و... وارد دوران جدیدی در کشور شده است. اگرچه ایجاد این فروشگاهها پدیده جدیدی نیست و سابقه آن به سال 1328 و تاسیس تعاونی مصرف سپه برمیگردد، ولی در سالهای اخیر به دلیل وجود مشکلات فراوان در بخش توزیع کالاها، که بیشتر متاثر از دو عامل وضعیت اقتصادی و ساختار نامناسب نظام توزیع سنتی از یک طرف و همچنین ورود بخش خصوصی در زمینه توزیع محصولات از طریق راه اندازی فروشگاههای زنجیرهای دولت را برآن داشت تا نگاه ویژهای به این حوزه داشته باشد تا بتواند از این طریق وضعیت توزیع را در کشور بهبود بخشد و از آشفتگی در بازار جلوگیری کند.

 

در ابتدای امر دولت با راه اندازی فروشگاههای رفاه و شهروند به دنبال بهبود نظام توزیع در کشور بود، ولی علیرغم تمامی تلاشهای انجام شده، به علت فقدان بینش کافی نسبت به چگونگی اداره این فروشگاهها و عوامل موثر در موفقیت آنها، این واحدها نیز توفیق چندانی در نیل به اهداف تعیین شده نداشته اند. اما با ورود شرکتهای خارجی جهت سرمایه گذاری در این حوزه و با راه اندازی و افتتاح فروشگاه هایپراستار و همچنین ورود بخش خصوصی به این حوزه، از قبیل گروه صنعتی گلرنگ با راه اندازی و افتتاح فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش و سورنا، این صنعت وارد دوران جدیدی در نظام توزیع کشور شد.

 

مشاهده تفاوتهای اساسی در نحوه مدیریت و عرضه کالا در فروشگاههای جدید نسبت به فروشگاههای قدیمیتر، نشان از ورود نیروهای متخصص به این حوزه بازار کسب و کار ایران دارد؛ و با وجود این تغییرات، فروشگاههای قدیمیتر نیز دست به کارشده و اقدام به تغییر روشهای مدیریت و عرضه کالا نموده اند. از این میان میتوان به فروشگاههای زنجیره ای رفاه اشاره کرد.


مجموعه تمام این اتفاقات در طی سالهای اخیر نشان از ورود به حوزه جدیدی از کسب و کار در نظام توزیع کشور دارد و متناسب با تمام این موارد، لزوم وجود منابع اطلاعاتی و دانش به روز در خصوص این حوزه، به شدت احساس میگردد. مواردی از قبیل بررسی فرآیندهای راه اندازی و مدیریت این فروشگاه ها و همچنین تحلیل نحوه فعالیت این فروشگاهها، در گذشته و در زمان حال، کمک بسیار زیادی به پیشبینی آینده این صنعت کرده و امکان ترسیم راه درست در مسیر حرکت این صنعت را میسر میسازد، تا با هدف گذاری صحیح و حمایت دولت از این صنعت، بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی آن در سالهای آینده باشیم. فروشگاههای زنجیره ای آثار مثبت فراوانی در اقتصاد کشور دارند. از جمله تاثیراتی که میتوان به آن اشاره کرد: تاثیر توسعه این فروشگاهها بر اصلاح نظام توزیع کشور، تاثیر آن بر اقتصاد خانواده ها، اقتصاد و اشتغالزایی کشور و یا بر حمل و نقل شهری و بسیاری موارد دیگر است. در این کتاب سعی شده است تا با نگاهی کلی، جدیدترین و آخرین اطلاعات روز دنیا در این صنعت گردآوری گردد تا خواننده بتواند با مطالعه این کتاب از تاریخچه و پیشینه فروشگاه های زنجیره ای، انواع فروشگاه های زنجیره ای، روشهای راه اندازی و مدیریت این فروشگاهها و همچنین تحلیل آینده فعالیت این فروشگاهها آگاهی یابد.

 

کتاب

فروشگاه های زنجیره ای"

" گذشته، حال، آینده

اثر امیرخسرو فخریان را از اینجا دریافت کنید

 

 

< script type="text/Java script " src="https://www.aparat.com/embed/RMAUH?data[rnddiv]=80959817930&data[responsive]=yes">
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر