menusearch
رادیو افق کوروش

فروشگاه‌های زنجیره‌ای عامل حذف واسطه ها

اینستاگرام رادیو افق کوروش
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۵:۲۱:۱۲
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۹/۲/۱۰ چهارشنبه
(0)
(0)
فروشگاه‌های زنجیره‌ای عامل حذف واسطه ها
 فروشگاه‌های زنجیره‌ای عامل حذف واسطه ها

به گزارش رادیو افق کوروش به نقل از روزنامه راه مردم ، یکی از بزرگترین معظلات در مبحث کالاهای اساسی، وجود دلال ها در شبکه توزیع و خرده فروشی می باشد.آیا پنل و یا راهکار مناسبی را برای این معظل در نظر گرفته اید ؟

یکی از معظلات اساسی که ما در حوزه بازرگانی کشور با آن مواجه هستیم، بحث شبکه توزیع و ناکارآمدی های موجود در آن می باشد، همانطور که استحضار دارید شبکه توزیع از لحاظ ساختاری و رفتاری دارای ضعف ها و نقص هایی است.
ما در حوزه ساختار تجاری کشور متاسفانه به دلیل وابستگی درآمد شهرداری ها به کاربری عرصه های در اختیارشان است و پیشران بودن شهرداری در تبدیل مکان های شهری به تجاری، عملا با یک فراوانی زیاد از واحد های صنفی توزیع مواجه هستیم که این به نوعی از ضعف های ساختاری محسوب میشود که متاسفانه در نظام توزیع کالا با آن مواجه هستیم.
تقریبا نزدیک به دو دهه می باشد که کشور در حال اصلاح این امر است و عملا در بخش اصلاح این ساختار ،پیشرفتی نداشته همانطور مستحضر هستید، واحد های تجاری بسیار گسترده ای توسط شهرداری ها ساخته می شود و آن هم با ارائه سریعترین زمان ممکن اقدام به کسب پروانه تجاری می کنند؛صنوف ما و نظام تجاری کشور هم به دنبال این امر هستند که بتوانند این فعالیت ها را به صورت قانونی اجرا کند.
اما در حوزه رفتاری و سیاستگذاری از دو دهه قبل بحث ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در مبحث توزیع کالا که با شعار از مزرعه تا سفره همراه بود یکی از مهمترین سیاست هایی بود که انجام شد، اگرچه نه به عنوان یک نقطه مطلوب ولی حرکتی بود که توسط نهاد های اقتصادی کشور در مدت یک دهه اخیر در این زمینه انجام داد و برندهایی که در حوزه زنجیره توزیع کالا ها شکل گرفته عملا موجبات رفاه حال شهروندان را فراهم کرده است و این امر باعث حذف خیلی از واسطه ها شده است.با کاهش قیمت عرضه به سطح بازار، موجبات تنظیم بازار را فراهم کردیم و امروز ما میزان الحراره بازار کالاهای اساسی در کشور را فروشگاه های زنجیره ای میدانیم.در فروشگاه های زنجیره ای اگر سطح توزیع مناسب باشد، دیگر بخش های توزیع هم درتلاش برای رسیدن به تعادل بازار هستند لذا ابزار مناسبی برای سیاست گذاری دولت محسوب می شود.
آیا ویروس کرونا بر روند توزیع کالاهای اساسی نقش منفی داشت؟
ما بر خلاف دیگر کشور ها که با این مشکل مواجه بودند، به هیچ وجه با معظلی برخورد نکردیم و به راحتی و با توان فکری اقدام به توزیع اقلام اساسی در فروشگاه های زنجیره ای کردیم و این امر باعث عدم دسترسی دلال ها به این اقلام شد و شکر خدا موفق هم بودیم.
سنوات قبل هم سیاست شرکت بازرگانی دولتی ایران بر این بود که کالاهای خودش را از طریق فروشگاه های زنجیره ای عرضه کند و امروز هم بر همین موضوع اصرار دارد و این شبکه توزیع در استان های کشور هم ادامه دارد.
امیدوارم در حوزه سیاست گذاری ، اصلاح رفتاری و اصلاح ساختار نظام توزیع قدم های را برداریم که اصلاح نظام توزیع یکی از معضلات جدی است که با آن مواجه هستیم به امید خدا به یک نقطه مطلوب برسیم.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر