menusearch
رادیو افق کوروش

افزایش ۲ برابری سهم فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا

اینستاگرام رادیو افق کوروش
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۸:۲۱:۱۹
جستجو
نشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره اینشست اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ایتعامل سازمان حمایت با فروشگاه های زنجیره‌ای
۱۳۹۹/۳/۲۷ سه شنبه
(0)
(0)
افزایش ۲ برابری سهم فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا
 افزایش ۲ برابری سهم فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا

رادیو افق کوروش - سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد: توجه به معیشت مردم در سیاستگذاری های مرتبط با تامین کالا و مصوبات ستاد تنظیم بازار در اولویت قرار دارد.


به گزارش رادیو افق کوروش به نقل از شاتا، محمدرضا کلامی در این نشست که با حضور عباس تابش «معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» و جمشید گلپور «رییس مرکز اصناف و بازرگانان» برگزار شد، افزود: در سال ۱۳۹۹ ۴ محور مهم از سوی مدرس خیابانی «سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت» برای این وزارتخانه تعریف و ابلاغ شده است که جهش تولید و صادرات حداکثری با توجه به برنامه های اقتصاد بدون نفت دو مورد از این برنامه ها است و توسعه عمق ساخت داخل و مدیریت وکنترل بازار محورهای بعدی وازرت صمت به شمار می آیند.


وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که در کالاهایی که ظرفیت های تولید داخل داریم، به سمتی برویم که نیاز داخل تامین شود و جلوی واردات کالاهایی که امکان ساخت داخل و ظرفیت تامین نیاز داخل را دارند، می گیریم.
سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: کارگروه تنظیم بازار از ۱۴ وزارتخانه و دستگاه های مرتبط و نظارتی تشکیل شده است و از تمامی ظرفیتهای کشور برای تنظیم بازار در این کارگروه استفاده میشود.


کلامی اضافه کرد: اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در کارگروه تنظیم بازار حضور دارند و ۱۷ کمیته کالایی تخصصی ذیل این کارگروه در رشته های مختلف کالایی تشکیل شده است که کار رصد و پایش را بصورت تخصصی در دستور کار دارند.
وی در خصوص تأمین ارز کالاهای پزشکی و بهداشتی، گفت: ۲۵ قلم کالای اساسی و ۵۰۰ ردیف تعرقه مرتبط با اقلام پزشکی و بهداشتی در سال گذشته از ارز دولتی استفاده کرده اند و نگذاشتیم در شرایط سخت کمبودی در بازار احساس شود.

افزایش ۲ برابری سهم فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا :


کلامی با تاکید بر ضرورت هماهنگی برای استفاده از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه بخش تولید بیان کرد: بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور داریم و در گذشته فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا سهم ۵ درصدی داشتند که امروز این سهم به ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است که سبب رقابتی شدن شبکه توزیع شده است. وی گفت: ۶۰۰ شرکت پخش کالایی در کشور داریم، در شرایط کرونا کالارسانی مناسبی انجام شده است و در این حوزه موفق بودیم.


سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت با تأکید بر اینکه از عرضه و فروش اینترنتی حمایت می کنیم، گفت: مرکز اصناف طرحی برای عرضه و توزیع کالاهای صنوف توزیعی و خدماتی به صورت اینترنتی در دستور کار دارد و همچنین از ظرفیتهای دستگاه های مرتبط و ظرفیت های مردمی برای نظارت بر بازار استفاده می کنیم.
کلامی در بخش دیگری ادامه داد: صنوف باید به عنوان حبیب الله به این موضوع توجه کنند که نبود مصرف کننده، بخش عرضه را دچار رکود فعالیت می کند.

تنظیم بازار فرا دستگاهی است .


وی تصریح کرد: تنظیم بازار یک اقدام فرادستگاهی است و هماهنگی دستگاه ها به گونه ای است تا بازار مدیریت شود و کالا با فراوانی و با قیمت مناسب به دست مردم و مصرف کنندگان برسد؛ در شرایطی که با تحریمهای ظالمانه دشمنان مواجهیم، تلاش می کنیم تا کمبودی در کالاها در سطح بازار نباشد.
سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت اضافه کرد: در لوازم خانگی کوچک و بزرگ ۱۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه ظرفیت نصب شده داریم، برنامه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی با افزایش ضریب خوداتکایی در سال ۹۹ در دستور کار داریم که به نسبت آمار تولید ۸.۸ میلیون دستگاه در سال ۱۳۹۸، شاهد افزایش ۳۰ درصدی تولید لوازم خانگی در سال ۹۹ خواهیم بود.


کلامی با اشاره به این که هم اکنون حدود ۵۰۰ واحد تولیدی لوازم خانگی در کشور داریم، اضافه کرد: با افزایش تولید حقوق مصرف کننده نیز رعایت می شود.

برگزاری بیش از ۶۰ جلسه کارگروه ملی و بیش از ۸۰۰ جلسه کارگروه های استانی تنظیم بازار :


سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در ادامه این نشست خبری، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۰ جلسه کارگروه ملی تنظیم بازار و بیش از ۸۰۰ جلسه کارگروه های استانی برگزار شده است که در همین راستا حدود ۴۰ درصد مصوبات کارگروه تنظیم بازار در خصوص تامین کالاها بوده است.
کلامی در خصوص مدیریت عرضه در سطح بازار، یادآوری کرد: شبکه های توزیع به واسطه تامین حداکثری کالا به گونه ای کالا را در سطح کشور عرضه کرده اند که مردم بدون دغدغه توانستند کالاهای خود را خرید کنند.

ذخایر کالاهای استراتژیک کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد .


وی گفت: در حال حاضر از نظر ذخایر کالاهای استراتژیک در وضعیت بسیار خوبی هستیم و طبق برنامه ریزی انجام شده از ارز حاصل از صادرات برای تامین کالاها و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید کشور در سال ۱۳۹۹ استفاده میکنیم.
سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: در شرایط حساسی مثل شیوع کرونا یا پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، کالاهای مورد نظر مردم به خوبی تامین شد و مشکلی نداشتیم و نوسانات قیمتی به حداقل ممکن رسید.

توجه به معیشت مردم در سیاستگذاری تامین کالاها


وی با اعلام اینکه حدود ۴۹ میلیون تن در ۲۵ قلم کالای اساسی، نیاز کالایی کشور است، گفت: معیشت مردم و سبد خانوار ایرانی برای ما در اولویت است و سیاستگذاری در تامین کالاها به گونه ای است که معیشت مردم دچار مشکل نشود.
سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: نهاده های دامی بواسطه اب بری بالا از ۱۰ میلیون تن نیازکشور حدود یک میلیون تن آن در داخل تولید می شود و تامین ارز نهاده های دامی از محل ارز ۴۲۰۰ انجام می شود.
کلامی بیان کرد: در مقاطع فولادی سال گذشته ۲۷ میلیون تن شمش و اسلب تولید شده است و حدود ۹ میلیون تن مازاد تولید شمش داریم.

موظف شدن واحدهای تولیدکننده اسلب به عرضه محصولات خود در بورس


وی افزود: شیوه قیمت گذاری در مقاطع فولادی بواسطه عرضه در بورس است و در همین راستا مصوب شده است تمامی واحدهای تولیدکننده اسلب باید محصول خود را در بورس عرضه کنند.
سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت بیان کرد: برای جلوگیری از سو استفاده و سوداگری، تمام انبارها و مراکز نگهداری برای احتکار ناامن خواهد شد، دادستانی ، تعزیرات و نهادهای نظارتی با متخلفات برخورد می کنند.
کلامی گفت: امسال مقادیر تولید اسلب باید ۵ درصد برای تعادل عرضه و تقاضا افزایش یابد، معاونت معدنی وزارت صمت این موضوع را رصد می کند.
وی با بیان اینکه میزهای کالایی ساخت داخل در معاونت صنایع شکل گرفته است، افزود: به دنبال افزایش عمق ساخت داخل برای کاهش ضریب وابستگی و خودکفایی بیشتر هستیم کما اینکه با تلاش های انجام شده هم اکنون در برخی کالای لوازم خانگی تا ۹۰ درصد عمق ساخت داخل داریم.
سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی تاکید کرد : نرخ گذاری تثبیتی کالاهای انتقال یافته از گروه یک به گروه ۲ تخصیص ارز مانند قیمت شکر هماند گذشته ادامه خواهد داشت.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر